جايگاه ، اهميّت و ضرورت عبادت
03 آذر 1393 توسط سلاله
جايگاه ، اهميّت و ضرورت عبادت
توجّه به عبادت ،توجّه به حياتي ترين مقوله ي انساني است ، چرا كه بيشتر سامان ها و نابساماني ها ، صلاح ها و فسادها و سعادت ها و شقاوت ها به اين مسأله بر مي گردد . عبادت بستر خوشبختي و بدبختي انسانها و جوامع انساني است ، انسان موجودي است مستعد همه ي والايي ها و همچنين تباهي ها ، اين گونه شدن يا آن گونه شدن به نوع عبادت آدمي بسته است . انسان به سبب عبادتي درست و الهي ، متخلّق به اخلاق الهي مي شود و به سبب عبادت نادرست از سير به سوي حقيقت انساني خود باز مي ماند و متخلّق به اخلاق غير ربّاني مي شود .
انسان مي تواند به سبب عبادتي كامل ، به كمالات انساني دست يابد يا به عكس . بنابراين پرداختن به مسأله ي عبادت و سيره ي عبادي ائمه ي معصومين (عليه السّلام ) پرداختن به ضروري ترين امور انساني و جامعه ي انساني است و رسالت همه ي پيام آوران الهي بوده است و اينكه موانع عبادت صحيح را از سر راه آدميان بردارند وآنان راازاسارت بت وجاهليّت برهانندوغل و زنجيرها را از دست و پاي انسانها بگشايند وبستر مناسب سيرآنان به سوي كمال مطلق را فراهم نمايند . به بيان امیرمؤمنان علي(عليه السّلام ) :
فَبَعَثَ اللهُ محمداً ( صلّ الله عليه وآله وسلّم ) بِالحقِ لِيُخرخ عبادَ مِنْ عِبادَةِالاوثان إلي عِبادَتِهِ وَ مِنْ طاعَهِ الشيطان الي طاعَتِه ِ، بِقرآن قَدْ بيّنه و احكمه، لِيعلم العباد رَبهم اذ جَلهوه وَ ليقرؤا به بَعد اذجحدوه وَ لتثبتوه بَعد انكروه؛
پس خداوند ، محمد (صلّ الله عليه وآله وسلّم) را به راستي برانگيخت تا بندگانش را از پرستش بتان برون آرد و به عبادت او وا دارد و از پيروي شيطان برهاند و به طاعت خدا كشاند ، با قرآني كه معني آن آشكار نمود و اساسش را استوار فرمود تا بندگان بدانند - بزرگي - پروردگار خود را كه داناي آن نبودند و بدو اقرار كنند . از پس آنكه بر انكار مي افزودند و او را نيك بشناسند از آن پس خدا را نا آشنا بدو مي نمودند.» .