حمایت از کالای ایرانی
♻️ بیانیه ۱۵۰ سال قبل علمای اسلام در حمایت از کالای ایرانی
♻️ يك سند تاريخي ضد سلطه اقتصادي بيگانگان به منظور تشويق اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتي در ۱۵۰ سال پيش وجود دارد كه به پيشگامي روحانيت و علماء در اين قضيه اشاره دارد.
? مواردی که در این سند، به آن تاکید شده است: 1. استفاده از کاغذ ایرانی و تحریم کاغذ خارجی؛ 2. استفاده از پارچه ایرانی و بایکوت پارچه غيرايرانی؛ 3. تحریم و ترک مهمانی های تجملاتی؛ 4. طرد مصرفکنندگان مواد مخدر (که تازه فقط “تریاک” بود؛ نه اینهمه مواد ویرانگرتر). اين سند بسيار قابل تامل و جالب تاريخي كه مربوط به سال 1241 شمسي است توسط علمای سرشناس وقت تنظیم و به امضاء رسید که به شرح زیر است.
? متن کامل و امضاکنندگان? « اين خدام شريعت مطهره با همراهي جناب ركنالملك، متعهد و ملتزم شرعي شدهايم كه مهماامكن بعد ذلك تخلف ننماييم؛ فعلا پنج فقره است:
?اولاً: قبالجات و احكام شرعيه از شنبه به بعد روي كاغذ ايراني بدون آهار نوشته شود. اگر بر كاغذهاي ديگر نويسند، مهر ننموده و اعتراف نمينويسيم. قباله و حكمي هم كه روي كاغذ ديگر نوشته بياورند و تاريخ آن بعد از اين قرارداد باشد، امضا نمينماييم. حرام نيست كاغذ غيرايراني و كسي را مانع نميشويم؛ ماها به اين روش متعهديم.
?ثانياً: كفن اموات، اگر غير از كرباس و پارچه اردستاني يا پارچههای ديگر ايرانی باشد، متعهد شدهايم بر آن ميت، ماها نماز نخوانيم. ديگري را براي اقامه صلوة برآن ميّت بخواهند. ماها را معاف دارند.
?ثالثاً: ملبوس مردانه جديد كه از اين تاريخ به بعد دوخته و پوشيده ميشود، قرار داديم مهماامكن، هر چه بدلي در ايران يافت ميشود، لباس خودمان را از آن منسوج نماييم و منسوج غيرايراني را نپوشيم و احتياط نميكنيم و حرام نميدانيم لباسهاي غيرايراني را، اما ماها ملتزم شدهايم حتيالمقدور بعد از اين تاريخ، ملبوس خود را از منسوج ايراني بنماييم. تابعين ماها نيز كذلك و متخلف، توقع احترام از ماها نداشته باشند. آنچه از سابق پوشيده و داريم و دوخته، ممنوع نيست استعمال آن.
?رابعاً: مهمانيها بعد ذلك ولو اعياني باشد، چه عامه، چه خاصه، بايد مختصر باشد. يك پلو و يك خورش و يك افشره. اگر زايد بر اين كسي تكلف دهد، ماها را به حضور خود وعده نگيرد. خودمان نيز به همين روش، مهماني مينماييم. هرچه كمتر و مختصرتر از اين تكلف كردند، موجب مزيد امتنان ماها خواهد بود.
?خامساً: وافوري اهل وافور را احترام نميكنيم و به منزل او نميرويم؛ زيرا كه آيات باهره: “ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين"، ” ولا تسرفوا انه لايحب المسرفين” ، ” ولا تلقوا بايديكم الي التهلكه ” و حديث ” لاضرر و لاضرار” ضرر مالي و جاني و عمري و نسلي و ديني و عرضي و شغلي آن محسوس و مسري است و خانوادهها و ممالك را به باد داده.
بعد از اين، هر كه را فهميديم وافوري است به نظر توهين و خفت مينگريم.
✍ امضاءکندگان : حجتالاسلام آقا نجفي اصفهاني، ثقةالاسلام حاج آقا نورالله، الاحقر حسين بن جعفر فشاركي، آقا شيخ مرتضي ريزي، جناب ركنالملك، آقا ميرزا محمدتقي مدرس، حاجي سيد محمد باقر بروجردی، حاجي ميرزا محمدمهدي جويبارهاي، السيد ابوالقاسم الدهكردي، حاجي سيد ابوالقاسم زنجانی، آقامحمد جواد قزوینی.